Christchurch

21 januari 2015 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Woensdag de 21e Januari 2015

Christchurch

Geen prachtige foto’s en landschappen gewoon de stad.

We zijn vanochtend rond 10 uur vertrokken bij Ad vandaan. Ad was vandaag aan het werk.

We hebben hem vanochtend afscheid genomen van het huis van Ad en Cathy.

78 Silverton Rd, 22RD Geraldine

Een bijzondere plek in ons hart. Wetend dat Ad en Cathy hier gelukkig waren. Dat Cathy hier op eigen wijzen afscheid heeft kunnen nemen.

Vandaag een tussenweg genomen naar Christchurch. We komen uiteindelijk uit bij Highway één. Daar moeten we aan de kant van de weg rijden want er zijn werkzaamheden aan de weg. Een vrachtauto aan de andere kant passeert en knal een steen tegen de ruit. Met als gevolg een ster. Schrikken…. Toch maar even doorrijden. De ster wordt niet groter.

Geen schade gehad vier weken lang, nu na 4500 km verder. Goed verder geen zorgen het is goed verzekerd.

Wat een geluk voor de mensen hier. Het regent en niet zo’n beetje ook. We hebben de ruitenwissers aan. Het is een afscheid nemen van het land. Het land dat ons veel heeft geboden de afgelopen vier weken. De wolken, regen en mist maken de wereld klein. We rijden door plat land en zien geen bergen.

In Christchurch aangekomen. Een stad met veel bedrijvigheid en verkeer. Veel bedrijven aan rand en in de stad zelf. De stad zelf is bezig met de bouw en de herbouw. Overal zijn er bouwactiviteiten.

We parkeren midden in de stad. Het leven tussen de containers en de bouwplaatsen. Containers dienen op dit moment als winkels. Na geluncht te hebben manoeuvreren we over de parkeerplaats. De enigste camper die tussen alle auto’s door moet friemelen.

Gijs heeft het er niet op. Weer verder rijden…..door een drukke stad en om ons heen kijken.

We hadden bij Ad van de week een documentaire bekeken over Christchurch die begon tijdens de  1e aardbeving. When a City falls

.http://www.nzonscreen.com/title/when-a-city-falls-2011

Het epicentrum lag toen niet in de stad. Bij een grote naschok en verdere naschokken is het centrum en gedeeltes van de stad behoorlijk verwoest. Er zijn ongeveer een 185 mensen omgekomen bij de naschok in februari 2011. Groot gedeelte van een kantoorgebouw.  Mensen zijn alles kwijt geraakt. Het was een documentaire die een duidelijk beeld gaf. Vooral ook wat het betekent om je hele omgeving kwijt te raken. Niets staat er meer waar het stond

Wikipedia Aardbeving ChristChurch

Datum

22 februari 2011

Kracht

6,3 (op de schaal van Richter)

Epicentrum

Heathcote Valley, nabij Lyttelton, Nieuw-Zeeland

Doden

185[1]

Gewonden

1500 - 2000

De aardbeving in Christchurch in 2011 was een aardbeving van 6,3 op de schaal van Richter die zich voordeed op 22 februari 2011 op het Zuidereiland in Nieuw-Zeeland. De plaats Christchurch (ca. 380.000 inwoners) werd zwaar getroffen. Vooral in het centrum van de stad liepen veel (historische) gebouwen aanzienlijke schade op.

Het aantal slachtoffers als gevolg van de aardbeving is bepaald op 185.[1] Meer dan de helft (115) van de doden vielen in het gebouw van Canterbury Television, dat instortte en in brand vloog.[2] Van deze doden kon van 4 niet de identiteit worden vastgesteld. De doodsoorzaak van 4 anderen was direct geassocieerd met de aardbeving en zijn bij het dodental inbegrepen.

Verloop

In de nacht van 3 op 4 september 2010 (lokale tijd) deed er zich in en om Christchurch een aardbeving voor met een kracht tussen 7,1 en 7,4 op de schaal van Richter.

Het hypocentrum van de aardbeving lag op ca. 10 km diepte nabij Darfield, ca. 40 km van het centrum van Christchurch. Sinds de zware aardbeving van 3 februari 1931 in Napier was dit de zwaarste beving tot dan toe in Nieuw-Zeeland geregistreerd. Seismologen dachten eerst dat er ca. 20 breuklijnen in het gebied rondom Christchurch lagen, maar deze beving heeft de schatting omhoog gebracht naar ca. 100 breuklijnen.

In de middag van 22 februari 2011 was er opnieuw een aardbeving in en om Christchurch. Deze beving had een kracht van 6,3 op de schaal van Richter. De kracht was weliswaar minder dan de beving van 2010 maar de schade vele malen groter, doordat het hypocentrum dichter aan de oppervlakte lag. De kathedraal van Christchurch is daarbij deels ingestort.

Maandag 13 juni werd Christchurch getroffen door twee naschokken. Er was nu wel schade, maar er waren geen slachtoffers.

Op 2 maart 2012 werd bekend dat de grote kathedraal van Christchurch als gevolg van de aardbeving een jaar eerder en de schokken daarna zo zwaar was verwoest, dat zij niet meer opnieuw kon worden opgebouwd en dus moest worden afgebroken.

We rijden richting het depot van Apollo om onze camper in te leveren. 4 weken lang heeft hij dienst gedaan en we hebben het als een luxe ervaren om alles bij de had te hebben.

Bij het depot wordt alles gecontroleerd. We melden de schade. Verder geen probleem en we worden naar het Sudima hotel gebracht.

Daar aangekomen de bagage naar de kamers. Dan gaan we richting het vliegveld om ons te informeren over het vertrek van morgen. Hoe moeten we inchecken en wat gebeurt er met de bagage. Op de heenweg had het een en ander stress opgeleverd in Aukland.

Dit hebben we goed uitgezocht dus morgen ochtend begint onze vlucht…

We hebben op het vliegveld koffie gedronken. Rondkijken naar alle mensen en bedrijvigheid.

Vanavond eten en genieten van de rust.

1. Donald en Henk:
    21 januari 2015
    HoiHoi Heel goede en rustige vlucht, maak je niet te nerveus het inchecken zal echt wel goed gaan.
    Henk is ook de auto aan het inpakken voor onze trip naar Heerlen gezelli he'. Liefs Henk en Donald
  2. Jan en corrie:
    21 januari 2015
    wij Jan en Corrie wensen jullie een goede thuis reis toe
    wat hebben wij genoten van jullie verhalen en foto`s
    tot ziens in Velsen
  3. Rutten:
    Tjeu en Gijs
    We hebben volop genoten van jullie tochten en de belevenissen gelezen.
    Je hebt ook foto's gestuurd van grote bijenkasten.
    in Nieuw Zeeland wordt een heel bijzondere honing geoogst die hier heel kostbaar is nl de manukahoning.
    een klein potje kan wel €25 o f meer kosten.
    In Nederland zie ik hem wel eens staan voor €100,
    Dus als je veel manukabomen hebt is dat een winstgevende zaak.
    Helaas groeit die boom niet in ons klimaat.
    We wensen jullie een heel goede terugreis ook namens onze "gasten"die ondertussen handtam zijn geworden
  4. Martin:
    Hoi Tjeu en Gijs,

Wij hebben genoten van jullie reisbelenissen. Goede reis terug en weLkom in Nl.

Ge en Martin
  5. Annemie Marcelissen:
    21 januari 2015
    Ik verheug me al op maandag, op al je verhalen.
    Kunnen we dan weer lekker aan het werk!
    Gr. Annemie
  6. Jenny:
    21 januari 2015
    Ik heb genoten van jullie reis. Elke morgen de computer aan en lezen wat jullie hebben beleefd.
    een goede reis naar huis.
  7. Ellie en Thei:
    21 januari 2015
    Jammer van de ruit,voor de rest is alles goed gegaan,vernamen we Dat is toch mooi om te weten.want er waren toch wel bochtige smalle gravelwegen en enge tunnels bij .Brrrrr
    Daar stond heel veel moois tegenover .Goede terugreis en fijne thuiskomst
  8. Mohammed en Henriette:
    21 januari 2015
    Goede reis terug. Wat mal van die steen in het laatste ritje!
    Ik zal het missen al die verhalen maar nu kunnen we gewoon weer bellen.
    Groeten,
    Henriette
  9. Margreet Heeremans:
    Hoi Gijs en Tjeu.
    Wat zal het vreemd zijn geen berichtjes en fotos uit New Zealand.
    We hebben er van genoten. Bedankt!!!!
    Wij wensen jullie een goede terug reis, en tot vrijdag bij het ontbijt.
    Lieve groetjes van Ben en Margreet.
  10. Anne-Francine:
    Lieve Tjeu en Gijs,
    Welkom terug in het 'gewone leven' met vast nog heel lang veel verhalen!
    Goeie reis,
    Anne-Francine
  11. Ans:
    Goede terugreis. Dank voor de mooie verhalen. Ans en Erikb
  12. Tjeu Rutten:
    21 januari 2015
    Wij zijn nu op Christchurch airport over twee uur gaan we de lucht in.
    We zijn blij met jullie reacties. Wij hebben telkens ook gekeken naar de reacties. Dus ver weg en toch dicht bij elkaar. Bijzonder om te weten hoe verbonden we met elkaar zijn. Dank voor het er zijn.
    Wij gaan dadelijk heerlijk op ons gemak zitten en horen en zien jullie.
  13. Rutten:
    21 januari 2015
    Jullie waren ver weg maar ook ongelooflijk dichtbij. We kijken uit jullie weer in Heytse te zien. Goede reis terug, groetjes uit Heel
  14. Tjeu Rutten:
    22 januari 2015
    Hoi Beste kippenverzorgers ze zagen er best uit.
    We zijn vrijdag ochtend in Noord Holland
    In de loop van vrijdag kom ik terug naar Heythuysen.
    Dank voor de goede zorgen voor de dames en de heer.