Christchurch

21 januari 2015 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Woensdag de 21e Januari 2015

Geen prachtige foto’s en landschappen gewoon de stad.

We zijn vanochtend rond 10 uur vertrokken bij Ad vandaan. Ad was vandaag aan het werk.

We hebben hem vanochtend afscheid genomen van het huis van Ad en Cathy.

78 Silverton Rd, 22RD Geraldine

Een bijzondere plek in ons hart. Wetend dat Ad en Cathy hier gelukkig waren. Dat Cathy hier op eigen wijzen afscheid heeft kunnen nemen.

Vandaag een tussenweg genomen naar Christchurch. We komen uiteindelijk uit bij Highway één. Daar moeten we aan de kant van de weg rijden want er zijn werkzaamheden aan de weg. Een vrachtauto aan de andere kant passeert en knal een steen tegen de ruit. Met als gevolg een ster. Schrikken…. Toch maar even doorrijden. De ster wordt niet groter.

Geen schade gehad vier weken lang, nu na 4500 km verder. Goed verder geen zorgen het is goed verzekerd.

Wat een geluk voor de mensen hier. Het regent en niet zo’n beetje ook. We hebben de ruitenwissers aan. Het is een afscheid nemen van het land. Het land dat ons veel heeft geboden de afgelopen vier weken. De wolken, regen en mist maken de wereld klein. We rijden door plat land en zien geen bergen.

In Christchurch aangekomen. Een stad met veel bedrijvigheid en verkeer. Veel bedrijven aan rand en in de stad zelf. De stad zelf is bezig met de bouw en de herbouw. Overal zijn er bouwactiviteiten.

We parkeren midden in de stad. Het leven tussen de containers en de bouwplaatsen. Containers dienen op dit moment als winkels. Na geluncht te hebben manoeuvreren we over de parkeerplaats. De enigste camper die tussen alle auto’s door moet friemelen.

Gijs heeft het er niet op. Weer verder rijden…..door een drukke stad en om ons heen kijken.

We hadden bij Ad van de week een documentaire bekeken over Christchurch die begon tijdens de  1e aardbeving. When a City falls

.http://www.nzonscreen.com/title/when-a-city-falls-2011

Het epicentrum lag toen niet in de stad. Bij een grote naschok en verdere naschokken is het centrum en gedeeltes van de stad behoorlijk verwoest. Er zijn ongeveer een 185 mensen omgekomen bij de naschok in februari 2011. Groot gedeelte van een kantoorgebouw.  Mensen zijn alles kwijt geraakt. Het was een documentaire die een duidelijk beeld gaf. Vooral ook wat het betekent om je hele omgeving kwijt te raken. Niets staat er meer waar het stond

Wikipedia Aardbeving ChristChurch

Datum

22 februari 2011

Kracht

6,3 (op de schaal van Richter)

Epicentrum

Heathcote Valley, nabij Lyttelton, Nieuw-Zeeland

Doden

185[1]

Gewonden

1500 - 2000

De aardbeving in Christchurch in 2011 was een aardbeving van 6,3 op de schaal van Richter die zich voordeed op 22 februari 2011 op het Zuidereiland in Nieuw-Zeeland. De plaats Christchurch (ca. 380.000 inwoners) werd zwaar getroffen. Vooral in het centrum van de stad liepen veel (historische) gebouwen aanzienlijke schade op.

Het aantal slachtoffers als gevolg van de aardbeving is bepaald op 185.[1] Meer dan de helft (115) van de doden vielen in het gebouw van Canterbury Television, dat instortte en in brand vloog.[2] Van deze doden kon van 4 niet de identiteit worden vastgesteld. De doodsoorzaak van 4 anderen was direct geassocieerd met de aardbeving en zijn bij het dodental inbegrepen.

Verloop

In de nacht van 3 op 4 september 2010 (lokale tijd) deed er zich in en om Christchurch een aardbeving voor met een kracht tussen 7,1 en 7,4 op de schaal van Richter.

Het hypocentrum van de aardbeving lag op ca. 10 km diepte nabij Darfield, ca. 40 km van het centrum van Christchurch. Sinds de zware aardbeving van 3 februari 1931 in Napier was dit de zwaarste beving tot dan toe in Nieuw-Zeeland geregistreerd. Seismologen dachten eerst dat er ca. 20 breuklijnen in het gebied rondom Christchurch lagen, maar deze beving heeft de schatting omhoog gebracht naar ca. 100 breuklijnen.

In de middag van 22 februari 2011 was er opnieuw een aardbeving in en om Christchurch. Deze beving had een kracht van 6,3 op de schaal van Richter. De kracht was weliswaar minder dan de beving van 2010 maar de schade vele malen groter, doordat het hypocentrum dichter aan de oppervlakte lag. De kathedraal van Christchurch is daarbij deels ingestort.

Maandag 13 juni werd Christchurch getroffen door twee naschokken. Er was nu wel schade, maar er waren geen slachtoffers.

Op 2 maart 2012 werd bekend dat de grote kathedraal van Christchurch als gevolg van de aardbeving een jaar eerder en de schokken daarna zo zwaar was verwoest, dat zij niet meer opnieuw kon worden opgebouwd en dus moest worden afgebroken.

We rijden richting het depot van Apollo om onze camper in te leveren. 4 weken lang heeft hij dienst gedaan en we hebben het als een luxe ervaren om alles bij de had te hebben.

Bij het depot wordt alles gecontroleerd. We melden de schade. Verder geen probleem en we worden naar het Sudima hotel gebracht.

Daar aangekomen de bagage naar de kamers. Dan gaan we richting het vliegveld om ons te informeren over het vertrek van morgen. Hoe moeten we inchecken en wat gebeurt er met de bagage. Op de heenweg had het een en ander stress opgeleverd in Aukland.

Dit hebben we goed uitgezocht dus morgen ochtend begint onze vlucht…

We hebben op het vliegveld koffie gedronken. Rondkijken naar alle mensen en bedrijvigheid.

Vanavond eten en genieten van de rust.